Elke zzp’er en iedere ondernemer met een eenmanszaak heeft een brief van de Belastingdienst gehad met een NIEUW btw-nummer. Het zogenaamde btw-identificatienummer.
We kunnen het niet leuker maken en ook niet makkelijker, want dit moet u er nu mee doen:
- App of mail dit btw-nr aan ons terug. Wij hebben het nodig voor uw administratie.
- Verwerk het nieuwe btw-nr in uw briefpapier en vervang het op uw website, als uw huidige btw-nr daar ook staat.
- Verzamel de nieuwe btw-nummers van uw onderaannemers die de btw naar u verleggen. Dit nummer moet u, zoals dat nu ook al het geval is, in de factuur vermelden.
Graag zo snel mogelijk doorgeven
Het nieuwe btw-identificatienummer geldt vanaf 1 januari 2020. Maar wij moeten het daarvóór al verwerken in Hein Online, dus u doet ons een groot plezier als u het vandaag naar ons appt of mailt.
En het oude btw-nummer?
Het oude btw-nr blijft ook bestaan, maar alleen voor communicatie met de Belastingdienst zelf. Dit gaat dan het ob-nummer heten, het omzetbelastingnummer. U ziet dit nummer bijvoorbeeld terug als u inlogt bij de Belastingdienst.
Waarom doet de Belastingdienst dit eigenlijk?
De Belastingdienst wil de privacy van zzp’ers en eenmanszakers beter waarborgen. Waar het om gaat is dat in het huidige btw-nummer hun BSN (burgerservicenummer) is verwerkt. Dus is het BSN voor iedereen leesbaar. Om dat te voorkomen krijgen zij een nieuw btw-nummer. De Belastingdienst noemt dat het btw-identificatienummer. Daar komt het BSN niet meer in voor.
De Belastingdienst geeft zelf de volgende informatie over het nieuwe btw-nummer op haar website:
- Zorg dat het nieuwe btw-identificatienummer vanaf 1 januari 2020 op uw communicatiemiddelen staat. Zoals uw facturen, website en briefpapier.
- Geef het nieuwe btw-identificatienummer door aan relaties, zoals uw boekhouder, vaste leveranciers en zakelijke klanten. Zij gebruiken dit nummer vanaf 2020, bijvoorbeeld als zij de btw naar u verleggen.
- Verlegt u zélf de btw naar een andere eenmanszaak in Nederland? Zorg er dan voor dat u de juiste btw-identificatienummers gebruikt: van uzelf én de afnemer.
- Pas uw software aan als u die gebruikt voor het maken van facturen. Zo zorgt u ervoor dat u het nieuwe btw-identificatienummer kunt gebruiken.
Nog meer tips?
Hoe succesvol kun je zijn als kantoor? Ons succes wordt bepaald door het succes van onze klanten. Daarom zijn we als team elke dag bezig om hen te helpen. Met kennis, ervaring, ideeën en systemen, zoals onze app, de beste boekhoudapp van Nederland. En als onze klanten succesvol zijn, zijn wij het ook. Successen maak je met elkaar en successen deel je met elkaar. Ook met u. Dus overweegt u succesvol te worden? We helpen u graag verder. Ook u verdient het beste.