Toch bijtelling privégebruik auto van de zaak?

Een directeur-grootaandeelhoudster (dga) rijdt in een BMW 118i van de zaak. Noch bij de holding, noch bij de werkmaatschappij heeft in de loonaangiften bijtelling voor privégebruik van de auto plaatsgevonden. De Belastingdienst corrigeert de bijtelling en legt naheffingsaanslagen met boete op. De dga stapt namens de holding naar de rechter.

Wettelijk kader
Indien een auto door een werkgever ook voor privédoeleinden ter beschikking wordt gesteld aan een werknemer, dan wordt als uitgangspunt een voordeel als loon in aanmerking genomen (de bijtelling privégebruik). Een auto wordt geacht ook voor privédoeleinden ter beschikking te zijn gesteld, tenzij blijkt dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt (het wettelijk vermoeden van privégebruik). Dit wettelijk vermoeden houdt stand, tenzij de dga overtuigend aantoont dat de auto op jaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt. Dit kan aan de hand van een rittenregistratie, maar bewijs mag ook op een andere manier worden geleverd. Woon-werkverkeer wordt geacht niet voor privédoeleinden plaats te vinden.

Beoordeling rittenadministratie van dga
Ten aanzien van de rittenregistratie overweegt de rechter als volgt. Het valt op dat de dga twee rittenregistraties over dezelfde periode heeft verstrekt en dat de begin- en eindstand van de kilometerteller per registratie verschilt. Verder constateert de rechter een verschil van ongeveer 250 kilometer tussen de afgelegde kilometers woon-werkverkeer volgens de rittenregistratie en de afgelegde kilometers woon-werkverkeer volgens de berekeningen op Google Maps en de ANWB-routeplanner. Ook stelt de rechter vast dat op een dag en tijd waarop volgens de rittenregistratie de woon-werkverkeer route werd gereden, een verkeersovertreding is geconstateerd op een andere plek. Voor genoemde punten heeft de dga geen overtuigende verklaring kunnen geven.

Nu de rittenregistratie geen betrouwbare weergave vormt van het werkelijke gebruik van de auto (feitelijke kilometerstanden, feitelijk afgelegde routes en feitelijke gebruiker) is deze niet sluitend en verwerpt de rechter deze in het geheel. De dga heeft ook niet op een andere manier doen blijken dat ze met de aan haar ter beschikking gestelde auto niet meer dan 500 kilometer privé heeft gereden.

Oordeel rechter
De DGA is niet in haar bewijslast geslaagd om overtuigend aan te tonen dat geen sprake is geweest van privégebruik van de auto. Het gelijk is aan de Belastingdienst.

Let op: Een sluitende rittenadministratie is toch echt de beste methode om bijtelling wegens privégebruik te voorkomen als u op jaarbasis daadwerkelijk niet meer dan 500 privékilometers rijdt.



Bron: accountantsportal.nl

Hoe succesvol kun je zijn als kantoor? Ons succes wordt bepaald door het succes van onze klanten. Daarom zijn we als team elke dag bezig om hen te helpen. Met kennis, ervaring, ideeën en systemen, zoals onze app, de beste boekhoudapp van Nederland. En als onze klanten succesvol zijn, zijn wij het ook. Successen maak je met elkaar en successen deel je met elkaar. Ook met u. Dus overweegt u succesvol te worden? We helpen u graag verder. Ook u verdient het beste.

Het beste!
Privacyoverzicht
HK

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.