“Ik ben Patrick Leeflang en nu 3 jaar eigenaar van stratenmakers-bedrijf Hennephof & Jonk. En naar volle tevredenheid! Na wat opstartproblemen zijn we nu echt op de goede weg. Bijvoorbeeld met een mooie opdracht van de gemeente Edam-Volendam.

Onze specialiteit is vooral groot onderhoud straatwerk voor overheidsinstellingen. Daar zijn wij ook het beste in. Sierbestrating kunnen we wel, maar dat is niet ons doel.

Succes in ondernemen is voor mij dat de klanten en het personeel tevreden zijn en dat er continuïteit is. Wij zijn succesvol omdat we altijd een mooi stukje straatwerk achterlaten. De opdrachtgever en wij zijn allebei blij met het resultaat.”

Wij zijn succesvol omdat we altijd een mooi stukje straatwerk achterlaten.

ROB wil graag weten of automatisering belangrijk is voor een stratenmakersbedrijf.

Patrick vindt automatisering op de werkvloer niet belangrijk, maar wel op kantoor. “Tot vorig jaar deed ik de boekhouding allemaal zelf met een boekhouder op de achtergrond die eens per kwartaal alles naliep, maar ik voerde wel alles zelf in. En ja, dat kostte heel veel tijd.”

En hoe kwam Patrick dan bij Hein Koning terecht? “Ik heb Hein Koning afgelopen november leren kennen omdat mijn verzekeringskantoor zei ‘Probeer eens een andere boekhouder, want we krijgen weinig informatie’. En ik wilde af van die twee dagen boekhouden per week.

“Dan kijk je op internet naar een aantal boekhoudkantoren en dan zie je op de site van Hein Koning het verhaal van Pien. Ik herkende mijzelf daar meteen in. Dus ik kom binnenlopen bij de balie van HK en zeg ‘Ik ben Pien’. Ik zei niet eens ‘Ik ben Patrick’, nee, ‘Ik ben Pien.’ Iedereen lachen, maar iedereen wist gelijk wat ik bedoelde en wat ik wilde. Ik wilde precies datgene wat Pien ook wilde.

“We zijn toen met elkaar in gesprek geraakt en per 1 januari 2017 doe ik de boekhouding met Hein Online. Daar doe ik alles mee: facturen maken, facturen inboeken, dat wil zeggen dat ik de facturen doorstuur naar Hein Koning en zij zorgen ervoor dat alles in de boekhouding komt. Daar haal ik ook alles weer uit. Als er vragen gesteld worden over facturen kijk ik in Hein Online.

Iedereen lachen, maar iedereen wist gelijk wat ik bedoelde.

ROB is nieuwsgierig wat Hein Online Patrick precies oplevert. “Hein Online levert mij heel veel tijdwinst op. Ik moest alles zelf overtypen. Het enige wat ik nu doe is af en toe een foto maken van een bon of factuur en die doorsturen.

En ik weet veel beter hoe het bedrijf er financieel voor staat. Ik kijk 2 tot 3x per dag op het dashboard van Hein Online. Sowieso ’s morgens vroeg en ook ’s avonds thuis als ik de laptop open, kijk ik op Hein Online naar de administratie. Ingeboekte facturen, openstaande facturen, wat ik binnenkort moet betalen, dat soort zaken. Hiervoor was dat heel lastig voor mij om te zien. Toen ging alles op papier, nu gaat alles digitaal.”

Gaat er nog wat veranderen in het ondernemerschap voor Patrick? Gaan robots het straatwerk overnemen?
Patrick denkt van niet: “In het ondernemerschap gaat voor ons niet zoveel veranderen. Het straatwerk moet lichter worden, de werkwijze moet lichter worden. Dat zal mischien met robots zijn, maar dat denk ik niet. We houden altijd onderhoud aan straatwerk.”

Heb je nog een tip voor ons Patrick?
“Stratenmaker blijf bij je leest. Doe waar je goed in bent. Als boekhouden niet jouw business is, besteed het dan ook uit. Wij zijn een stratenmakers-bedrijf, de boekhouding moet zoveel mogelijk uit handen genomen worden. En dat gebeurt nu.”

“Patrick, bedankt voor dit interview en veel succes met je zaak. Ik zal Tom de groeten doen van Pien.”

Dagelijks actuele cijfers en marges

Door te blijven investeren in software zijn wij in staat onze klanten periodiek (maand, kwartaal) te voorzien van cijfers waarmee ze werkelijk keuzes kunnen maken, kunnen ondernemen. Zo ontdekte een ondernemer fraude binnen zijn bedrijf doordat zijn met marge met 2% was gedaald zonder dat daar een reden voor was. Met de tussentijdse rapportages kwam dit aan het licht!

"Fraude opgespoord dankzij tussentijdse rapportage"

 

Financiering aanvragen – banken vragen om NOAB

Banken wijzen financieringsaanvragen vaak onnodig af. Een gebrekkige voorbereiding en slechte kennis van zaken is dan de reden. Wij gebruiken de software van Visionplanner. Hierdoor beschikt u over financiële en operationele cijfers in overzichtelijke managementrapportages. Daarnaast eisen diverse banken dat een kantoor dat de aanvraag indient, lid is van de NOAB. Wij zijn dat uiteraard.

Wij stellen uw financieringsaanvragen en begrotingen op en zorgen ervoor dat het wel in een keer goed gaat. Als banken weten dat wij uw aanvraag met cijfers hebben onderbouwd, bent u al halverwege een positieve uitkomst.

Hoe succesvol kun je zijn als kantoor? Ons succes wordt bepaald door het succes van onze klanten. Daarom zijn we als team elke dag bezig om hen te helpen. Met kennis, ervaring, ideeën en systemen, zoals onze app, de beste boekhoudapp van Nederland. En als onze klanten succesvol zijn, zijn wij het ook. Successen maak je met elkaar en successen deel je met elkaar. Ook met u. Dus overweegt u succesvol te worden? We helpen u graag verder. Ook u verdient het beste.